Volkswagen-koncernen og Salzgitter AG har arbejdet tæt sammen i over 60 år. Nu vil begge virksomheder starte næste kapitel sammen i arbejdet med at reducere udledningen af kuldioxid i deres processer og produkter. Selskaberne offentliggjorde den 21. marts et aftalememorandum, ifølge hvilket Volkswagen vil være en af de første kunder for CO 2 -reduceret stål, som Salzgitter AG planlægger at producere på en ny produktionslinje i sit hovedkvarter i Niedersachsen fra slutningen af 2025. Ifølge Salzgitter AG skal dette gøre det muligt i fremtiden at spare mere end 95 procent af CO 2 -emissionerne i stålproduktionen gennem brug af brint og vedvarende energi. Volkswagen-koncernen planlægger at bruge CO 2 -reduceret stål fra slutningen af 2025 i vigtige fremtidige projekter som elbilen Trinity 1 , der vil blive fremstillet i Wolfsburg fra 2026.
For Volkswagen er reduktionen af CO 2 -emissioner i forsyningskæden en vigtig del af koncernens strategi om gradvist at blive en CO2-neutral mobilitetsudbyder i 2050. Ved at gøre dette arbejder virksomheden på et såkaldt “hot spot” analyse med fokus på reduktion af CO 2 emissioner, hvor disse hovedsageligt sker under bilproduktion. Udover den batteridrevne drivline og aluminiumskomponenter er stål særligt relevant.